November 09, 2014

Zpávy z Malty II.


Ahoj, měsíc na Maltě utekl jako voda a máte tady další článek ze středomořského souostroví.
Tentokrát jsem se vydala do města Mdina, kde mají být údajně nejlepší domácí dorty na Maltě.


Trochu o bývalém hlavním městě Malty...
Město Mdina leží na vrcholku kopce ve středu Malty. Středověké město, které bylo osídleno už ve 2.tisíciletí př. n. l. Římany bylo vybudováno jako hlavní město. Důležitou roli hrálo až v roce 1530, kdy na Maltu přišli Johanité známý také jako jako Řád maltézských rytířů. Tu dostali darem od španělského krále Karla V. a měli chránit ostrov před obléháním Turků. Což se jim podařila 8. září 1565 a udrželi tak souostroví na dalších 232 let dokud nebyla Malta napadena Napoleonem. Z města Mdina se po Velkém obležení stala základna rytířů. Ta byla spojena železnicí s novým hlavním městem Valettou, (podle velmistra Jean Parisot de la Valette).
V roce 1693 zničilo většinu budov a barokních památek v Mdině velké zemětřesení. Katedrála Sv. Pavla byla poté přestavěna podle návrhu maltského architekta Lorenza Gafy.

                                         Katedrála Sv. Pavla a Sv. Petra


Dnes je Mdina spíše skanzen než město. Je opravdu hodně malá, má 0,9 km², dá se projít za 15 minuta žije v ní necelých 300 obyvatel. Městu se říká "Tiché město", protože se v něm nesmí jezdit autem. Ono to ani pořádně není možné, jelikož jsou ulice velmi úzké, takže jedinou dopravou jsou v Mdině kočáry tažené koňmi.

Ulice, která vede ke kavárně Fontanella.                                                  Klasické fotografování turistů... jak jinak než tabletem.


Pokud budete přes Mdinu projíždět autobusem, všimnete si, že je to nejvíc frekventovaná zastávka na Maltě. Všichni turisté si nemohou nechat ujít tuto důležitou položku ve svých průvodcích. Při cestě z Valetty do Bugibby, mě to několikrát až skoro odpuzovalo, kolik lidí se dokáže na tak malém místě nahromadit. Mohla bych napsat celý článek o cestování v autobusech na Maltě. Ale já jsem si tentokrát vybrala malou třešničku na dortu, kterou Mdina ukrývá a kterou si nemůžete nechat ujít. I kdyby Vás toto turisticky rušné místo odrazovalo jako právě mě. Procházet se starobylými uličkami můžete při cestě ke kavárně, která opravdu stojí za to. 

Jmenuje se Fontanella Tea Garden a je z ní krásný výhledem na celou Maltu, protože se nachází na hradbách města. Já jsem šla na jistotu a podle recenzí jsem měla v plánu objednat si čokoládový dort, který je jednoduše famózní. To jsem ale nevěděla, že mi přinesou menu plné různých variací čokoládového dortu. S oříškami, karamelem, jahodami, pomerančem, jablky, mátou a dál už si nepamatuji s čím ještě. První co jsem udělala, že jsem se koukla kolem sebe, co mají ostatní na stolech. Ale to mě neuspokojilo a tak když přišla unavená číšnice, která neměla vůbec čas na mé dlouhé vybírání, tak jsem se jí zeptala ,,Který je Váš nejoblíbenější?" a ona na to ,,Všechny jsou dobrý." jistě, jak jinak.. ,,Ale který si dáváte vy?" Ona se zapřemýšlela a řekla ,,S pomerančem." To mě utvrdilo v tom, že na pomeranč nemám chuť a tak jsem si objednala čokoládový s mátou. K tomu jsem si dala cafe Americano a než jsem se stihla pokochat výhledem, přinesla mi ten největší kus dortu, jaký jsem kdy viděla a k tomu espresso, které jsem si neobjednala. Za to jsem se ale na ní nemohla zlobit, protože předtím jsem si také objednala dort, který mi ona nedoporučila. Naštěstí bylo kafe dobré a já jsem byla se vším velice spokojena. Dokonce si podle mého výběru objednala i paní od vedlejšího stolu. A tím mě utvrdila, že být jiný se občas vyplácí.



Pomeranče pořád nejsou zralé.. tak tu ještě chvilku počkám až dozrají a podám další zprávy z Malty.




No comments:

Post a Comment